Типові поломки стартера. Діагностика та ремонт своїми руками

Вихід стартера з ладу далеко не смертельний діагноз. Для ремонту та діагностики потрібно лише у загальних рисах розуміти, як працює стартер, та мати базовий інструмент автомобіліста. Як перевірити та відремонтувати стартер власноруч знають фахівці магазину автозапчастин VBavto.

Типові поломки стартера

Основні несправності стартера та їх симптоми

У будові стартера немає нічого складного. Це звичайний тяговий електродвигун, який запускається у момент контакту шестерні Бендикса з маховиком колінвала двигуна. Стартер живиться виключно від акумуляторної батареї. Напруга на обмотку електродвигуна подається через реле стартера, контактну групу втягуючого реле.

Механічна частина автомобільного стартера складається з рухомого важеля, що пересуває шестерню бендикса по валу до моменту її зачеплення із зубцями маховика колінвала. У цей момент електродвигун запускається та розкручує маховик до 200-300 об/хв до моменту пуску двигуна автомобіля. Коли оберти колінвала перевищують 300 об/хв, шестерня бендикса виходить із зачеплення з маховиком, просувається по валу назад, живлення електродвигуна відмикається.

Якщо добре знати конструкцію стартера, можна легко знайти несправність, виходячи з її симптомів. Насправді їх не так багато.

1. Стартер не крутиться після повороту ключа запалювання

Найпоширеніша несправність з цими симптомами — відсутність маси стартера. Обов'язково перевіряємо мінусовий дріт, що йде від мінусової клеми стартера до клеми на кузові автомобіля:

За умов відсутності контакту маси реле може зовсім не спрацьовувати, клацання в салоні при повороті ключа ми не почуємо. Якщо при повороті ключа в стартове положення добре чути звук спрацьовування реле, але стартер не обертається, є ймовірність виникнення декількох серйозніших проблем:

У цих випадках потрібно знімати стартер та тестувати обмотки мультиметром на предмет короткого замикання або обриву.

Типові поломки стартера

2. Стартер крутиться, але двигун не запускається, колінвал не обертається

У такому випадку треба бути готовим до суттєвого ремонту. Тому що причини цієї поломки можуть бути наступні:

У таких ситуаціях необхідно знімати стартер та проводити візуальну діагностику, вибраковувати та заміняти зношені запчастини реле або стартера.

Стартер

3. Стартер гріється, туго крутиться, не розвиває оберти

Якщо двигун стартера обертається повільно та не в змозі розвинути достатні для запуску двигуна оберти, в першу чергу варто перевірити заряд акумулятора. Якщо напруга на клемах менша за 10,5-11 В, потужності батареї не вистачить для повноцінної роботи стартера.

Якщо АКБ у нормі, потрібно після спроби запуску торкнутись корпусу стартера. У разі виявлення високої температури корпуса, можна припустити, що ротор затирає статор, через це росте температура та знижується ефективність роботи двигуна. Виною цьому — зношені втулки або підшипники ротора. 

Також варто перевірити обмотки стартера, оскільки перегрів може свідчити про міжвиткове замикання, що веде за собою повну заміну агрегата або статора.