Система охолодження сучасного двигуна являє собою замкнутий герметичний контур. На відміну від старих моторів, антифриз працює під постійним тиском. В більшості автомобільних двигунів тиск системи складає від 1,3 до 2 Бар. Для такої складної системи це досить суттєве значення, тому стан кожної запчастини дуже важливий. Навіть якщо це звичайна кришка розширювального бачка.
Якщо коротко, то кришка розширювального бачка потрібна не стільки для заливання антифризу, скільки для компенсації тиску всередині системи охолодження. Це надважлива місія. Адже температура кипіння антифриза залежить саме від тиску, тобто, від тиску в системі залежить також ризик перегріву двигуна.
Річ у тому, що при атмосферному тиску вода закипає при 100 °C, а більшість антифризів при 105 °C. Тобто, різниця невелика, варто лише скинути тиск у системі до рівня атмосферного, як двигун почне кипіти вже майже при робочій температурі. Тут варто згадати, що більшість сучасних двигунів працюють при температурі антифриза як мінімум 90-95 °C.
Тому абсолютна норма для таких моторів — підвищений тиск у системі охолодження. Тільки тиск падає, антифриз починає кипіти. А це не тільки небезпека перегріву, але й надлишкове піноутворення, що заважає працювати водяній помпі, бульбашки пари, що гальмують теплообмін. Заблокувати цей процес миттєво дуже складно навіть після зупинки двигуна, тому наслідки можуть бути дуже неприємні.
Отже, справна кришка розширювального бачка виконує декілька функцій:
Для того, аби контролювати тиск у системі, кришка розширювального бачка оздоблена системою коригування. Вона досить проста й складається з:
Працює кришка наступним чином. Як тільки температура двигуна починає зростати до певного рівня, антифриз спочатку випаровується, пара накопичується у системі. Для стабілізації тиску та викиду пари спрацьовує паровий клапан.
І навпаки, коли тиск у системі нижчий за атмосферний, впускний повітряний клапан спрацьовує та компенсує тиск до рівня атмосферного. Багато хто бачив ситуацію, коли патрубки та шланги радіатора, термостата чи помпи роздувались, чи навпаки стискались. Це і є перші ознаки несправності клапанів кришки бачка.
До них небезпечно ставитись легковажно, оскільки надлишкова пара створюватиме повітряні пробки в системі, які потім досить складно видалити. До того ж пластикові та гумові запчастини системи охолодження можуть не витримати високого тиску та зруйнуватися, лопнути, розколотися зі всіма сумними наслідками.
Проте почистити клапани пробки дуже просто. Будь-яка кришка має розбірну конструкцію. Діставшись до клапанів, їх потрібно промити проточною водою, якщо забруднення дуже сильне — засобом для очищення карбюраторів, WD-40 тощо. Але ні в якому разі не можна просто просвердлювати кришку, як роблять необачні водії.
У цьому разі тиск в системі охолодження взагалі не контролюється та буде значно нижчим за номінальний. А це значить, що закипання антифризу може відбутися вже при температурі близько 100 °C залежно від якості, типу та концентрації охолоджувальної рідини.