Витрата моторної оливи є цілком нормальним явищем, оскільки вона працює у важких температурних умовах та під високим тиском, а також змушена контактувати з киснем та соляркою чи бензином.
При цьому уважний майстер помічає, що нові мотори споживають більше оливи, аніж ті, що було випущено чи розроблено у минулому столітті. Які норми витрати моторної оливи у сучасних машин, знають експерти магазину VBavto.
Інженерний підхід до розробки нових моторів дещо змінився. Тепер виробники не сильно переймаються ресурсом двигуна та можливістю його ремонту. Сучасні запчастини для автомобільних двигунів мусять витримувати більші навантаження. Час від часу навантаженість деталі не корелює з запасом її міцності.
Перш за все це відбивається на деталях циліндро-поршневої групи. За умов зростання ефективного тиску в циліндрах (компресії) поршневі кільця часто не витримують постійних навантажень, швидко зношуються. Це сприяє прориву газів з камери згоряння у картер. А картерні гази завдяки системі вентиляції картера та клапану PVC знову потрапляють на впуск, разом з мікрочастинками моторної оливи.
Якщо враховувати, що зараз все частіше використовується турбонаддув, навіть на недорогих моделях, то ситуація стає ще напруженішою. Наддув нагнітає додатковий тиск у камері згоряння, де прискорює руйнівні процеси кілець, гільз, поршнів.
Тому зовсім не дивно, що заявлена витрата масла у багатьох автомобілях на рівні літра на тисячу кілометрів, не завжди відповідає дійсності. Чим потужніший двигун та чим продуктивніша турбіна (або навіть дві у двигунах бітурбо), тим більше витрата моторної оливи. На це є відразу декілька пояснень.
Це найбільша стаття втрат моторної оливи. Ми вже згадували про зношення циліндрів, поршнів та кілець, але це питання дещо ширше, адже пара тертя кільце/гільза не може працювати без змащення.
Наприклад, верхнє компресійне кільце зазвичай не знімає масляну плівку зі стінок циліндра, поршневих гільз, а за умов високої температури олива починає просто вигоряти. Саме цей фактор складає понад 75% від всіх втрат моторної оливи навіть на ідеально справному та доглянутому двигуні.
Якщо до великої витрати оливи додається такий симптом, як сивий, сизий чи синьо-білий щільний дим з вихлопної труби, будь-який спеціаліст скаже, що справа у маслознімних кільцях або у зношених сальниках клапанів (маслознімних ковпачках). У цих випадках до проблем з витратою оливи додаються замаслені свічки запалювання, висока витрата пального та важкий пуск двигуна.
Неякісна або підроблена моторна олива завжди буде причиною багатьох неприємностей з двигуном. Також вона схильна до вигоряння, оскільки не витримує заявленого температурного режиму. Шкідливі домішки у маслі також сприяють швидкому вигорянню та утворенню відкладень на днищі поршнів, на клапанах та у випускному колекторі.
Характерно, що у такому випадку, якщо з часом доливати вже якісну оливу, витрата різко зменшується. Але при цьому важливо враховувати сумісність моторних олив та присадок до них. Якщо масло неякісне, краще замінити його повністю, а також поміняти масляний фільтр.
Будь-яка рідина має властивість випаровуватись під час нагрівання. Чим суворіший температурний режим роботи двигуна, тим більше випаровується моторної оливи — активніші барботажні процеси у картері, більше зважених та скраплених частинок оливи вилітає через систему вентиляції.
Щодо протікання, тут все зрозуміло. Найпідступніше місце, звідки може витікати олива з двигуна — задній сальник колінвала. Підтікання не видно, а моторне масло накопичується у картері зчеплення, псуючи ведений диск та вижимний підшипник.
Отже, для зменшення витрати масла у двигуні потрібно робити акцент на поміркованому стилі водіння, не перегрівати мотор, лити якісну оливу та слідкувати за чистотою радіатора охолодження та чистотою двигуна у цілому.