Штраф за червоні покажчики поворотів в Україні. Це законно?

Останніми роками автомобільний вторинний ринок України жваво поповнюється вживаними авто з США. Зазвичай це якісний секонд-хенд, до того ж у гарних комплектаціях, як люблять американці. Але наприкінці 2017 року виникла несподівана проблема — поліція намагається штрафувати водіїв за поворотники червоного кольору, які встановлюються на більшості машин у Штатах за місцевими стандартами.

Чому штрафують за червоні поворотники

Національне законодавство України нормує технічний стан автомобілів згідно з пунктом 31.1 Правил Дорожнього Руху, а безпосередньо світловими покажчиками опікується пункт 31.4.3. Зокрема там вказано дозволений тип, розташування, призначення та колір світлового приладу.

У 2017 році з'явились нові вимоги до технічного стану авто, що охопили й колір світлових попереджувальних сигналів. Отже, у пункті 6.1.5 ДСТУ чітко вказано, що поворотники на автомобілях мають бути жовтого кольору. Власне, далі цього пункту дорожня поліція України справи не розглядає та сміливо виписує штрафи власникам авто з червоними поворотниками на підставі саме цих вимог.

Що є не зовсім законно, і ось чому. Україна є членом Міжнародної Конвенції про дорожній рух, де прописано, що встановлення покажчиків повороту жовтого кольору носить не обов'язковий, а рекомендований характер (пункт 39 глави IV Конвенції), та може бути предметом розгляду тієї чи іншої країни-учасниці Конвенції. Але і це ще не все.

Чи можна їздити з червоними покажчиками повороту в Україні

Відповідно до п.п. 9.1 а ПДР поворотники є попереджувальними сигналами. Тобто, червоний поворотник рахується як самовільне переобладнання. Тому поліція вважає це за підставу для зупинки та стягнення штрафу. Але є декілька нюансів.

  1. Будь-який транспортний засіб, що отримав реєстрацію в Україні, вважається сертифікованим. Він пройшов державну перевірку та офіційно визнаний придатним до використання на шляхах країни. До того, при зверненні до суду з боку водія судді зазвичай стають на бік власника авто. Це мотивують повною відповідністю автомобіля до українських умов, про що свідчить надання реєстрації.
  2. Якщо автомобіль не був жодним чином переобладнаним, зберігає заводську комплектацію та є сертифікованим певними органами, немає підстав вважати, що є привід для зупинки, або стягнення штрафу з водія.
  3. Наприклад, ТОВ «Порше Україна» надає всі необхідні документи, що підтверджують відповідність комплектації авто до українських ПДР.

До того ж суди вимагають пояснень, яким саме чином те чи інше авто не відповідає вимогам ПДР. У разі, якщо автомобіль не був переобладнаний власником, він зберігає заводську комплектацію, підстав для стягнення штрафу немає.

Крім того, Україна ратифікувала Женевську конвенцію, в додатку до якої чітко написано (ЄЕК ООН №48-02), що автомобіль на дорогах України може мати покажчики поворотів червоного кольору. Поліція зазвичай не переймається вивченням цих документів, через що ми й отримуємо штрафи. Така практика не відповідає законодавству та є вкрай сумнівною