Що таке гідроудар двигуна та як йому запобігти

Природа гідроудару двигуна стає зрозумілішою, якщо згадати шкільний курс фізики. Там ідеться про властивість рідин до стиснення, а точніше, про те, що майже всі рідини мають мізерний відсоток стиснення у замкненій системі. Тобто, якщо рідині нема куди виходити під тиском, вона руйнує навіть найміцніші перепони пропорційно тиску.

Що таке гідроудар двигуна та як йому запобігти

Умови, що викликають гідроудар двигуна

Гідроудар двигуна зазвичай стається за умов, коли будь-яка рідина потрапляє у камеру згоряння. Там її простір обмежено гільзою блоку циліндрів, поршнем, головкою блока та клапанами. Теоретично при значному потраплянні рідини у циліндр одноциліндрового двигуна він може просто раптово зупинитися. 

Але якщо мотор набрав великі оберти, а колінвал несе величезну кінетичну енергію, раптово зупинити його просто неможливо. Сила інерції, кінетична енергія поступального руху поршнів та ще багато факторів роблять неможливою безболісну миттєву зупинку колінчастого вала. 

Тому у першу чергу руйнуються ті запчастини двигуна, які мають обмежену межу міцності, максимальне зусилля, яке може витримати матеріал перед тим, як почнеться його деформація або руйнування. 

Що може спричинити гідроудар двигуна

Для того, аби зруйнувати бензиновий або дизельний двигун, багато рідини не потрібно. Якщо узагальнити, то достатньо заповнити об'єм одного циліндра, а це становить близько 200-250 мл залежно від розміру двигуна. Ця мізерна кількість рідини може призвести до фатальних наслідків.

Найрозповсюдженіші випадки попадання рідини пов'язані з такими несправностями або недоглядом у певних механізмах або системах:

  1. Витік пального. На інжекторних бензинових двигунах, а також на усіх дизельних зношена форсунка може пропускати бензин чи солярку під час стоянки автомобіля. Якщо у такому разі двигун запуститься, а кількість пального над поршнем буде суттєвою, гідроудару не уникнути. Тим більше якщо форсунка вийшла з ладу під час руху на великих обертах.
  2. Прорив у камеру згоряння антифризу або моторної оливи. Така неприємність може статися навіть на абсолютно справному двигуні, якщо його сильно перегріти. 
  3. У разі короблення головки блоку моторна олива (чи інша рідина) під тиском потрапляє у циліндр через щілину, яку не у змозі перекрити прокладка головки блока. Також велика ймовірність такого розвитку подій, якщо головка була неправильно затягнута або прогоріла прокладка головки блока. 
  4. Потрапляння води у впускний колектор. Повітряний фільтр не завжди у змозі протистояти потоку води, тому при переїзді бродів, швидкісному проїзді глибоких калюж, під час повеней та сильних злив потрапляння звичайної води у камеру згоряння цілком можливе.

Власникам дизельних автомобілів слід пам'ятати, що їхні двигуни більш схильні до потрапляння під гідроудар. По-перше, об'єм камери згоряння у дизелів менше, по-друге, робочий тиск (компресія) набагато вищий, аніж у бензинових моторах.

Як вберегтися від гідроудару

Від потрапляння технічних рідин до камери згоряння, надлишків пального або конденсату, вбереже лише дбайливе ставлення до мотора. А також кваліфікований ремонт та вчасне обслуговування.

Фахівці магазину запчастин VBavto радять прислухатись до думки досвідчених водіїв:

  1. При переїзді великих калюж дуже небезпечно рухатись на великій швидкості. Крім гідроудару можна відчути на собі ефект аквапланування, коли автопокришки втрачають контакт з дорогою через наявність водяної плівки.
  2. Для прихильників бездоріжжя не варто ігнорувати спеціальні пристрої для забору повітря вище рівня капота — шноркелі.
  3. Регулярно перевіряти стан повітряного фільтра та його корпуса, повітроводів.
  4. За технічної можливості слід встановлювати бризковики двигуна. Це додаткові запчастини — пластикові кожухи, що запобігають потраплянню води у моторний відсік.

За таких умов вірогідність пошкодити двигун під час дощу або при переїзді броду буде мінімальною.