Сажовий фільтр: видаляти, чи міняти

Сажовий фільтр, також відомий як DPF (diesel particulate filter), встановлено на кожному сучасному дизельному двигуні для зменшення шкідливих викидів, зокрема твердих частинок (сажі), які виділяються під час процесу згоряння солярки. Проте є у його роботі досить неприємні моменти.

Сажовий фільтр: видаляти, чи міняти

Навіщо потрібен сажовий фільтр DPF

Дизельні двигуни не дуже пристосовані для коротких поїздок або їзди в режимі старт-стоп. Під час коротких виїздів дизельний двигун не нагрівається до потрібної температури, і при згорянні утворюється більше нагару. DPF засмічуються через якість солярки, якість моторної оливи, стилю водіння або інтенсивний рух містом.

Автомобіль, обладнаний сажовим фільтром, запрограмований на регенерацію, самоочищення DPF. Це відбувається, як тільки вихлопний газ нагріється достатньо, щоб досягти температури регенерації, приблизно до 600°C. Але при такій температурі кількість сажі збільшується в рази, тому необхідно частіше виконувати очищення фільтра.

На легкових автомобілях сажовий фільтр зможе нормально працювати близько 50-70 тисяч км без очищення. На вантажівках, автобусах та малотоннажному дизельному транспорті пробіг до обов'язкового очищення фільтра може сягати 200 тисяч км. Забруднення фільтра пов'язано з низкою проблем та виникненні характерних симптомів:

Конструкція та обслуговування сажового фільтра

Сажовий фільтр виготовляється з керамічних або металевих матеріалів і складається з сотоподібної структури з дрібними каналами, які затримують частинки сажі, пропускаючи очищені вихлопні гази. Така конструкція забезпечує ефективну фільтрацію і мінімізує обмеження потоку вихлопних газів, знімає зайве навантаження з турбонаддуву та системи вихлопу загалом.

Конструкція та обслуговування сажового фільтра

Регулярне очищення фільтра сажі — обов'язкова процедура для сучасного дизеля. Воно має на меті запобігання засміченню фільтра та збільшенню протитиску у системі вихлопу. Щоб уникнути неприємних несподіванок, потрібно виконувати очищення одним з наведених способів:

  1. Відновлення та очищення фільтра сажі за допомогою спеціального обладнання. Очищення нагадує обслуговування каталізаторів, проте має свої особливості. Процедура недешева, проте збільшить ресурс запчастини як мінімум на 80-120 тисяч км.
  2. Очищення фільтра за допомогою агресивних хімічних рідин. Цей спосіб дешевий, іноді спрацьовує, але є ризик сильно пошкодити чутливу поверхню фільтрувального елемента. 
  3. Купити новий сажовий фільтр та встановити власноруч або на СТО. Найдорожче рішення, зате гарантує роботу системи DPF протягом тривалого часу. Ціна DPF зазвичай коливається у межах 7-10 тисяч гривень і вище.
  4. Видалення сажового фільтра з програмним відключенням. Для цього потрібно повністю вирізати фільтр з системи випуску, міняти прошивку електронного блоку управління. Цей метод прийнятний лише у тому разі, якщо власник авто не збирається перетинати кордон Євросоюзу (екологічні норми цього не дозволять) та впевнений у кваліфікації програміста чи діагноста.

Альтернативний метод — додавання у солярку присадок, що очищують фільтр сажі. Недорогий та надійний метод, який не завдасть шкоди мотору та фільтру. Зазвичай рідина додається до солярки (250-300 г очищувача на 30-40 літрів пального). 

Після цього машина має проїхати близько 50-70 км, підтримуючи 2500-3000 об/хв. Регулярне використання таких рідин збереже DPF у відмінному стані, якщо і до цього виконувалось обслуговування системи фільтрації.