Рідини ATF для автоматичних коробок. Що треба знати

У тому разі, коли ми маємо новеньке авто з автоматичною коробкою, піклуватись про стан та заміну оливи в АКПП не варто років п'ять. Але не всім пощастило з новими автомобілями. Більшість з нас їздять на вживаних, а серед них немало машин з автоматичними трансмісіями. Як підібрати правильну рідину ATF для автомата та коли її міняти, розкажуть фахівці VBavto.

Чим ATF відрізняється від моторної оливи

Автоматична коробка передач з'явилась завдяки американській компанії General Motors, тому й рідини, які використовують в АКПП, довелось розробляти саме їм. Зауважте, саме рідини, а не оливи — Automatic Transmission Fluid. Все через те, що у моторних олив та у трансмісійних рідин подекуди зовсім різні задачі та склад. 

Ось їх головні відмінності:

  1. Зовсім різні пакети присадок. Річ у тім, що всередині сучасної гідромеханічної автоматичної коробки безліч деталей неметалічного характеру — полімери, пластики, тверді компаунди тощо. Моторна олива являє для них пряму загрозу та вважається агресивним середовищем. У той час як у двигуні на 90% олива контактує тільки з металевими запчастинами.
  2. Одна з багатьох функцій ATF — ефективне охолодження. Як такої системи охолодження в АКПП не існує, на відміну від двигуна. Адже сучасні коробки передач прогріваються теж непогано, подекуди температура ATF сягає 800-900 °C. Вихід один — пропускати рідину через власний радіатор. 
  3. Антипінні компоненти. Рідина долає канали у картері та гідроблоку коробки передач під великим тиском, що викликає спінення ATF. Це пряма загроза того, що рідина буде насичуватись киснем та викликати корозію металевих деталей коробки та швидке старіння самої ATF.
  4. В'язкість — найголовніша відмінність ATF від моторних олив. У той час коли рідина знаходиться під впливом високих температур, вона повинна мати відносно невелику в'язкість. Хоча б для коректної роботи гідротрансформатора. У той час, як у двигуні змащення має відбуватись оливою з надійною плівкою та високою в'язкістю.

Менше з тим, нам належить встановити, коли саме, та яку рідину лити в автоматичну коробку.

Коли міняти ATF в автоматі

Зазвичай виробники автомобілів запевняють, що ATF в коробку залито на весь термін експлуатації. Звичайно, це не відповідає дійсності повною мірою. Рідина в коробці, як і олива у двигуні, старіє, та з часом перестає виконувати свої функції. Що призводить до руйнації особливо вразливих елементів АКПП. Тут, власне, і приходить кінець терміну експлуатації.

Аби цього не сталося, досвідчені власники авто з АКПП та майстри рекомендують міняти ATF максимум через 40 тисяч км пробігу з заміною фільтра. Перевірка стану рідини у коробці має відбуватися якомога частіше. Особливо це критично у таких випадках:

У цих випадках заміну ATF бажано робити ще раніше.

Взаємозамінність рідин ATF

Для кожної автоматичної коробки виробник прописує чітку марку рідини. Проте в асортименті магазинів автозапчастин досить багато варіантів. Це пов'язане з тим, що виробники рідин використовують власні присадки. Втім, не обов'язково купувати дорогі ATF. Частину з них можна замінити якісними аналогами. Крім того, деякі рідини можна змішувати. Наприклад:

При цьому треба пам'ятати, що колір ATF не має ніякого значення — кожний виробник додає барвники на власний розсуд (червоні, жовті, сині, зелені тощо).