В червні 2024 року Верховна Рада України ухвалила закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів». Документ вступає в силу з 1 січня 2025 року, тож зараз саме час розібратися, які нововведення чекатимуть на водіїв.
Тепер постраждалі в ДТП можуть розраховувати на значно більші компенсації. Зокрема максимальні страхові виплати за шкоду життю зростуть з 320 000 до 500 000 грн. Також збільшаться виплати за пошкодження майна, з 160 000 до 250 000 грн. Все це робить для посилення захисту постраждалих, та стандартизації з європейськими нормами.
Варто зауважити, що і це підвищення не є останнім. Якщо воєнний стан скасують до 1 січня 2026 року, тоді виплата зросте до 1 млн грн за шкоду життю та здоров’ю, та до 2 млн грн за шкоду. А ще пізніше виплати можуть сягати до 1,3 млн євро за шкоду життю, здоров’ю або майну, та до 6,4 млн євро за 1 страховий випадок.
У зв’язку зі збільшенням розміру компенсації, ціноутворення також відбуватиметься по новому. Тепер не буде єдиного стандарту, а вартість розраховуватиметься індивідуально. Серед низки факторів, що впливатимуть на неї, головними є:
Крім того, страховик повинен надати три варіанти СТО в межах 150 км від місця проживання потерпілого. У разі відмови потерпілої особи від здійснення оплати на СТО, виплата здійснюватиметься на поточний/платіжний рахунок.
Відповідно до нового закону, скасовується застосування франшизи у договорах ОСЦПВВНТЗ. Відтепер водії не зобов’язані сплачувати частину збитків самостійно. Це нововведення робить систему страхування більш прозорою та доступною для водіїв.
У випадку автопригоди, більше не потрібно звертатися до страховика винуватця. Тепер всі проблемні питання слід вирішувати зі своїм страховиком. Це повинно покращити процес отримання відшкодування та скоротити загальний час розгляду заявки.
Окрім встановлення індивідуального тарифу, зміни до закону також передбачають знижки в 50% для пільгових категорій. Зокрема це учасники бойових дій, Революції Гідності, ліквідатори ЧАЕС та інваліди I групи.
Важливо зауважити, що знижки поширюються лише на автомобілі, об’ємом двигуна до 2,5 літра, або потужністю 100 кВт, для електромобілів.
Як уже зазначалося раніше, якщо автомобілю менше 5 років, то страховик розраховує вартість ремонту як нового авто, використовуючи запчастини від офіційного виробника. Якщо ж автомобіль має 6 та більше років, тоді за розрахунок беруться запчастини-копії.
Відтепер скасовується ліміт виплат за Європротоколом, що спростить вирішення незначних ДТП. Тим не менш, Національний Банк України залишив за собою право встановити такий ліміт у майбутньому.
Підсумовуючи можна сказати, що новий закон значно спростить життя водіям. Це стосується як і купівлі автоцивілки, так і відшкодування збитків у разі ДТП. Однак у закону є певні особливості, які необхідно враховувати при прийнятті рішень щодо страхування власного авто.