Як розібратись в гальмівних рідинах, які лити не можна

Гальмівна рідина досить витривалий витратний матеріал. Саме через цю властивість багато водіїв не так часто звертають на неї увагу. Даремно, тому що вона потребує заміни як мінімум раз на два роки. Але для заміни треба обрати правильну рідину, яка буде відповідати конкретним вимогам. Ці умови прекрасно знають фахівці магазину запчастин VBavto.

Гальмівна рідина та що потрібно про неї знати

За останні декілька десятків років рідина для гальмівних систем сильно змінила свій склад. Та навіть форму пакування. Певно, всі звертали увагу на те, що максимальний об'єм рідини не перевищує 500 мл в одній пляшці. Максимум літр (як BOSCH ENV6), тому що в умовах гаража рідина просто всмоктує вологу та втрачає свої якості.  

Це пов'язане перш за все з вимогами до самої гальмівної системи — мінімальна інерція, мінімальний час реагування гальмівних колодок на рух педалі гальм та ще добра низка вимог:

  1. Максимальний температурний поріг закипання та мінімальний поріг замороження. Як мінімум, згідно з європейськими вимогами (ISO 4925, SAE J 1703) — від -40 °С до +100 °С. А поріг закипання падає за умови наявності вологи у рідині.
  2. Рідина не повинна агресивно впливати на гумові та пластикові елементи гальмівної системи. У Європі зміна розмірів манжетів та ущільнювачів регламентована у межах 9-10%. В Україні це ніхто не контролює.
  3. Наявність інгібіторів у складі рідини, що протистоять корозії. Причому не тільки корозії чорних, а й кольорових металів (алюмінію та сплавів на його основі, міді, латуні тощо).
  4. Гальмівні циліндри мають змащуватись, як і поршні та ущільнювачі. За це також має відповідати гальмівна рідина.
  5. Рідина не має утворювати жодних осадів та не бути схильною до розшарування у межах робочих температур.

Склад гальмівної рідини

Марка гальмівної рідини залежить лише від її основи. Тобто, базової складової. Вона може мати три варіанти походження:

Решта складових — це домішки, що впливають на поведінку рідини у тих чи інших умовах. Наприклад, доісторична рідина типу БСК взагалі не відповідає євростандартам якості. Її заборонено використовувати на автомобілях з дисковими гальмами. Це мінеральна рідина, яку не дозволено змішувати з будь-якою іншою рідиною.

Наступний етап розвитку гальмівних рідин ознаменований появою полігліколевих складів. Вони кращі за попередні, але все одно сильно вбирають вологу. Від них теж треба відмовлятися. Будь-які гліколеві рідини маркуються як DOT 3, DOT 4, DOT 5.1. Але змішувати їх небезпечно, особливо від різних виробників.

Варто зазначити, що використання цих рідин вкрай небезпечне на автомобілях, що старіші за 15-20 років. Адже гумові елементи, що вироблялись до них, просто не були розраховані на такий хімічний склад та можуть (і будуть) руйнуватись під час експлуатації. Саме через це ми рекомендуємо використовувати для старих авто гальмівні рідини на мінеральній базі.

Станом на сьогодні найпрогресивнішою гальмівною рідиною є силіконова суміш з маркуванням DOT 5. Вони не вбирають вологу, не замерзають, та можуть відмінно працювати при температурі +300 °С. Але потрібно пам'ятати, що рідини DOT 5 та DOT 5.1 змішувати не можна. Це може викликати розшарування та втрату властивостей рідин, а також закорковування магістралі.

Коли міняти гальмівну рідину, регламент

Ми вже знаємо, що гальмівна рідина у будь-якому випадку здатна насичуватись вологою. Через це термін її використання обмежений. Але це залежить від складу рідини. Наприклад:

  1. Мінеральні рідини практично не вбирають вологу, тому їх строк служби мінімум 5-7 років. Але ми пам'ятаємо про те, що вони підходять далеко не для всіх автомобілів. Наші фахівці рекомендують замінювати такі рідини раз на два-три роки, або за аварійних умов.
  2. Гліколеві рідини (DOT 3 та 4) набагато швидше вбирають вологу, хоч і вважаються більш ефективними. Тому замінювати їх потрібно частіше, у середньому, раз на два роки.
  3. Силіконові рідини (які досить дорогі, та майже не використовуються на серійних авто), мають бути замінені у середньому раз на 10 років.

Потрібно пам'ятати, що рідини  DOT 5 та DOT 5.1 забороняється використовувати у гальмівних системах, що оснащені автоматичною антиблокувальною системою (ABS).